VĚŽNÍ HODINY
JAK VYPADAJÍ VĚŽNÍ HODINY
Okolo věží s hodinami chodíme možná denně, díváme se na jejich ciferníky, ale málokdy tušíme, co je za nimi. Věžní hodinový stroj, který někde tam za ciferníky odměřuje čas, může mít velmi mnoho podob i velikostí. Většinou bývá umístěn ve skříni, jeho velikost může být okolo 70 - 90 cm na šířku, výjimečně o něco méně, častěji spíš o mnoho více. Některé stroje jsou široké jeden a půl i dva metry. Záleží to na tom, kdy byly postaveny a jak velikými ručkami na cifernících musí otáčet. Třeba hodinový stroj na téměř 100 m vysoké věži Westminsterského paláce je veliký pět metrů, protože musí otáčet čtyřmetrovými ručkami na čtyřech cifernících a každá z ruček váží sto kilogramů! Také kyvadlo stroje měří 4 metry a váží přes tři sta kilogramů.Staré kované hodinové stroje se vyráběly na
míru jako jednotlivé kusy od renesance přes baroko až do počátku 19. století.
Nejdříve byly vybavovány lihýřovým oscilátorem, později byly stavěny hodinové
stroje kyvadlové a také starší lihýřové byly na kyvadlové přestavovány. Přenos
zkušeností mezi jednotlivými staviteli byl omezený, a tak někteří měli až
padesátileté zpoždění ve vývoji, pracovali stále po svém, ačkoliv vývoj postupoval
dopředu. V 19. století zde působí stavitelé hodin Summerecker, Božek, Prokeš,
Janata, kteří staví hodinové stroje ještě v klecových rámech, avšak již z
plochých ocelových profilů. Ozubená kola jsou soustružená, zuby frézované.
Postupně se začíná používat litina na rámy hodinových strojů i na ozubená
kola a v 80. letech pak firma Hainz v Praze a Adamec v Čáslavi začínají se
sériovou výrobou věžních hodinových strojů v litinových rámech. Oba vyrábějí
hodinové stroje ve dvou základních velikostech. Je zde také Václav Krečmer,
stavitel hodinových strojů z Prahy Vinohrad, experimentátor s různými technickými
řešeními a precizní konstruktér elegantně jednoduchých provedení. Stavitelů
věžních hodin bylo mnoho, zřejmě byly i finanční prostředky a tak tehdy začala
první vlna výměny starých kovaných věžních hodinových strojů za stroje nové,
sériové, ještě ručně natahované. Počátkem 20. století po vypuknutí I. světové
války se hromadné nahrazování starých kovaných strojů zjevně zpomalilo. Z
té doby jich pochází již mnohem méně. Od 30. let vše ovlivnila krize, druhá
válka a po ní čtyřicet let budování komunismu, který o kostely zájem nejevil
a o opravy historických budov se staral jen v nejnutnější míře. Proto se dodnes
v mnoha věžích, především ve vesnických kostelech a na zámcích, ale nejen
tam, dochovalo mnoho velmi starých hodinových strojů. Některé z nich naposledy
ukazovaly čas před několika desítkami let.
Druhá polovina 20. století přinesla elektricky poháněné hodinové stroje a
přestavby starších hodinových strojů na elektrický pohon - především ve městech
a na významnějších stavbách. Konec století dvacátého pak přináší věžní hodiny
na zcela jiném principu. Centrální mechanický hodinový stroj mizí, nahrazují
jej elektronické centrální hodiny, které řídí podružné hodinové strojky u
každého ciferníku. Propojení mezi nimi je pouze elektrickými kabely. Malá
plastová krabička centrálních hodin obsahuje digitální hodinový stroj bez
jediné pohyblivé součásti. Kmitá zde krystal křemíku zapojený do elektrického
obvodu, čas je indikován na displeji. Navíc malá anténa přijímá kódovaný časový
signál ze vzdáleného vysílače, podle kterého si hodiny svůj chod neustále
korigují.
Veřejné hodiny jsou zřizovány ve velké míře i dnes. Jejich současná konstrukce
umožňuje osazování kamkoliv na veřejně přístupná místa. Na novou architekturu
jako dominantní prvek se osazují hodiny jen výjimečně a zpravidla v provedení
bez odbíjení zvukového signálu. Část výroby nových hodin je však vždy určena
k výměně za hodiny staré, jsou uzpůsobeny i k odbíjení na původní zvony nebo
cimbály. Elektronické hodiny s podružnými strojky ale nemohou pohánět původní
ručky na původních cifernících, jsou pro ně příliš těžké.
I přes tyto již více jak sto let probíhající snahy o výměnu nebo renovaci
starých hodin přežilo do dnešní doby starých hodinových strojů ještě poměrně
hodně. Některé z nich jsou skutečnými klenoty. V posledních letech se začínají
zvýšenou měrou opravovat i zanedbané objekty se starými hodinami, většinou
nefunkčními nebo jen dlouho neudržovanými v provozu pro nevelkou závadu. Otázku
- co se starými nefunkčními hodinami si ale klade jen málo majitelů takovýchto
hodin. Při pohledu na hromadu rezavého železa každého napadne nejjednodušší
řešení - výměna za stroj nový. Dalo by se říci, že nastala - po sto letech
- druhá vlna likvidace starých věžních hodin. Při výměně staré hodiny dříve
většinou končily ve šrotu, v poslední době se dostávají do sítě překupníků
a končí tak u sběratelů. (Velkou sbírku věžních hodinových strojů lze vidět
v lokále restaurace naproti Staroměstskému orloji.) To, že se na místo starých
původních hodinových strojů dostávají hodinové stroje nové, není způsobeno
jen malou citlivostí majitelů objektů s hodinami k historickým hodnotám, ale
i tlakem výrobců nových hodin - ti si nenechají ujít příležitost, kde by se
svým novým výrobkem mohli uspět.
PROČ HODINY RESTAUROVAT Historická
architektura je tím krásnější, cennější a působivější, čím důsledněji je původní.
Pokud je její součástí hodinový stroj s hodinovými ciferníky, požadavek zachování
originality se musí vztahovat i na hodiny, které nejsou na architektuře okrajovým
prvkem. Argument, že krásné barokní hodiny jsou stejně ukryty někde ve věži
a nikdo je nevidí, neplatí. Důležité je již to, že je tato skutečnost v obecném
povědomí. Krása věcí nespočívá jen v tom, co je zrovna viditelné očima. Nevím,
jak by se návštěvníci Prahy z celého světa zajímali o Staroměstský orloj,
kdyby bylo všeobecně známo, že je poháněn běžnou elektronikou a servomotorky.
(Navíc již dnes lze bez problémů pohled na fungující krásný starý stroj přístupnit
Web kamerou komukoliv přes Internet.) Asi by také nikoho nenapadlo vyjmout
z krásných rokokových sloupkových hodin originální mechanismus a nahradit
jej elektrickým strojkem, který ke všemu ještě cinká na zvonky elektromagnetickými
paličkami. U hodin věžních je to však běžná praxe.
Možnost hodiny zrestaurovat se ale prosazuje velmi těžko. Naráží na nedůvěru
v tyto staré hodinové stroje, na neschopnost představit si, že z této hromady
„rezavého železa" lze opět udělat krásný a spolehlivý hodinový stroj.
Přitom neexistují hodiny, které by nešly zrestaurovat. Málokdo si dovede představit,
že i starý barokní kovaný hodinový stroj může po zrestaurování fungovat bez
problémů. Málokdo ví, že pokud se nenajde nikdo, kdo by ke stroji denně chodil
a staral se o jeho pravidelné natahování - den po dni, soboty i neděle - je
možné sáhnout k náhradnímu a k původním hodinám ohleduplnému řešení a k takovému
stroji přistavit skříňku s elektromotorky - automatický natahovací stroj.
Rovněž lze ke stroji osadit elektronické zařízení, které automaticky synchronizuje
chod třeba barokního stroje s přesným časem - a tak se i takovýto starý hodinový
stroj po technické stránce vyrovná hodinovým strojům moderním, pokud jej dokonce
nepředčí tím, že jeho trvanlivost je (oproti stojům elektronickým) již prokázána
staletími. Je samozřejmé, že obě zařízení jsou konstruována tak, aby do původní
konstrukce starého stroje nezasahovala a nepoškodila jeho historickou hodnotu,
jak to ostatně ukládá zákon 242/1992, § 14 odst. 8. Lze je v budoucnu kdykoliv
odstranit a uvést tak původní stroj do původního stavu.
Někdy se volí kompromisní řešení - osazení nového stroje s tím, že se starý
stroj umístí po zrestaurování na nějaké jiné přístupné místo nebo do muzea.
Pomineme-li, že na zrestaurování pak většinou nedojde, protože vyžaduje další
náklady, je toto řešení podobně nepřirozené, jako kdybychom dopustili výměnu
oken barokního zámku za moderní okna plastová a ta stará rozvěsili na chodbách.
Je také smutnou praxí, že výměnu hodinového stroje doprovází i výměna ciferníků
nebo alespoň jejich ruček za nové, které ke staré architektuře vůbec nepatří.
Zvláštní kapitolou je pak modernizace starých hodinových strojů, která má
za následek jeho znehodnocení. Modernizace spočívá v odstranění lanových bubnů
a zavěšení závaží na řetězová kola, v horším případě ještě v odstranění kyvadla
a vypouštění pohybu ruček po minutě elektronickým systémem.
Jak se zdá, opakujeme stejnou chybu jako naši sousedé v ekonomicky vyspělejší
Evropě. Například v Paříži je téměř 480 veřejných věžních hodin, ale nejstarší
funkční věžní hodiny pocházejí jen z roku 1817. Tento stav není důsledkem
pouze Haussmannovy bezohledné přestavby Paříže, ale také zbrklé modernizace
věžních hodin, které se nevyhnula ani jiná evropská města. Je přitom příznačné,
že zmíněné nejstarší pařížské věžní hodiny přežily díky tomu, že architektonické
úpravy kostela prováděl proslulý architekt - restaurátor Viollet- le -Duc
v polovině 19. století. Celá Evropa je plná středověkých staveb, na kterých
jsou osazeny nevhodné moderní ciferníky a uvnitř moderní elektrické stroje.
Pokud jde o finanční náklady na zrestaurování starých hodin, ty i v případě,
že jsou hodiny vybaveny přídavnou automatikou zajišťující bezobslužný provoz,
většinou nepřesáhnou náklady na zřízení hodin nových. Ale i kdyby tomu tak
nebylo, restaurování je především záchrana nenahraditelných památek, jejichž
hodnota je současnými cenami trhu neměřitelná. Těm pak, kteří vidí problém
jen ekonomicky, lze připomenout, že před časem byly zveřejněny odhady nebo
výpočty evropských institucí zabývajících se ochranou památek, které tvrdily,
že jeden frank nebo gulden investovaný do záchrany památek se vrací zpět asi
1,7 x.
CO JE RESTAUROVÁNÍ
Restaurování je v podstatě generální opravou,
která je ale prováděna podle přísných zásad. Restaurování znamená návrat do
původního stavu. Proto je celá oprava podřízena tomu, aby se v maximální míře
zachovaly původní součástky, a to - pokud je to možné, ve svém původním stavu.
Právo restaurátora zasáhnout do originality starého hodinového stroje začíná
teprve tam, kde to vyžaduje funkčnost stroje.
Práce na restaurování začíná tím, že se provede fotodokumentace původního
stavu. Poté se stroj rozebere, většinou již na místě ve věži, protože bývá
příliš těžký na manipulaci vcelku a mnohdy by ani neprošel úzkými průchody.
Při demontáži se musí všechny součástky kus po kuse označit pro pozdější přesné
sestavení. Poté začínají práce na vlastním restaurování. Díly je třeba očistit
a zbavit rzi. K tomu se používají různé chemické lázně a pečlivé ruční čištění.
Nakonec se hodinový stroj opět sestaví a seřídí tak, aby správně fungoval,
udělají se nutné opravy. Až tady může restaurátor do stroje sám zasáhnout
a provést nejnutnější úpravy odůvodněné správnou funkčností stroje. Navaří
se nové železo tam, kde po letitém opotřebení třeba chybí hroty zubů, ty se
z navařeného materiálu vypilují, opraví se ložiska a zhotoví se to, co na
stroji chybí. Pokud je třeba zhotovit chybějící součástky, je nutné je zhotovit
tak, aby odpovídaly dobovým způsobům práce s materiálem a - je li to nutné,
dát nové součásti i patinu, aby na sebe její novost nepoutala pozornost.
Když je hodinový stroj a všechny jeho součástky zrestaurován a stroj správně
funguje, opět se rozebere a povrch všech součástek se nalakuje neviditelným
lakem, aby znovu nerezavěly. Lak nesmí být moc lesklý, nejlépe vyhovuje polomat.
Teprve potom se stroj, tentokrát již definitivně, sestaví, ale to většinou
až ve věži, protože vynášet jej tam lze opět jen po částech, rozebraný. Proto
se všech někdy až 250 dílů, který hodinový stroj také mívá, pečlivě zabalí
a po částech nosí až nahoru, na své místo. Než se nahoře ve věži hodinový
stroj opět sestaví, musí se ale ještě uklidit podlaha, zamést a většinou i
vysát vysavačem. Když je hodinový stroj sestaven a jsou zavěšena závaží, připojí
se hřídel vedoucí k ciferníkům a táhla vedoucí ke zvonům. Stroj může začít
tikat.
Je zvykem, aby restaurátor někde na skrytém místě udělal záznam o provedené
opravě, napsat by měl datum i své jméno. Někde se umisťuje i mosazná cedulka
s vyrytým nápisem se jmény těch, kteří se o opravu zasloužili. Na některých
strojích lze po rozebrání najít různé záznamy, které bývají velmi zajímavé.
Popisují, jak, kdy a kým byl stroj zhotoven i opravován a co se na něm opravovalo.
Jsou ale stroje, kde není možné nalézt ani nejmenší zprávu o tom, kdo a kdy
hodiny zhotovil. Naštěstí téměř každý stavitel nebo výrobce hodinových strojů
měl svoje oblíbená, někdy zvláštní technická řešení. Podle nich pak lze, dokonce
dosti spolehlivě, i u nesignovaného hodinového stroje autora určit. U starých
kovaných strojů je to obtížnější, tady jenom zkušenost a znalost dobových
zvyklostí při stavbě hodin může být vodítkem k určení když ne autora hodin,
tak alespoň zhruba doby, kdy byl stroj postaven. Přesnost takového určení
je ale zatížena možnou chybou několik desítek let, protože mnoho tehdejších
stavitelů bylo velmi konzervativních a stavěli své stroje stejnými postupy
jako již jejich otcové a dědové a s novinkami moc neexperimentovali.
Každé věžní hodiny mají svoji vlastní zajímavou historii. Její stopy by se
neměly odstraňovat. Odstraňují se jen neodborné, nevhodné a špatně provedené
opravy. Každá součástka nese na svém povrchu jak stopy po opracování - je
to rukopis jejího tvůrce, ale také stopy pozdějšího opotřebení včetně stop
po manipulaci a údržbě za léta provozu hodin. Bylo by neodpustitelnou chybou,
kdyby restaurátor takové stopy odstranil, povrch přebrousil nebo přeleštil.
Navíc nic takového není vůbec potřeba dělat. Jakmile se součástka očistí,
je překvapivé, jak je každý materiál - i obyčejné železo - na pohled krásný
a na dotek příjemný. Vyleštění součásti na strojové leštičce do zrcadlového
lesku je takové součásti cizí a změní to zcela její charakter. Také se tím
většinou zcela zničí rukopis toho, kdo hodiny zhotovil a rovněž stopy staleté
historie do povrchu součásti vepsané. Totéž platí o čištění součástí otryskáním
- pískováním. Obě metody jsou bohužel při opravách i starých hodinových strojů
často používány.
Hodináři, kteří před staletími stavěli hodinové stroje, chtěli, aby jejich
stroje nejen přesně ukazovaly čas, ale aby byly také krásné. Jejich součástky
a především rámy byly různě zdobeny, ještě dnes je vidět, jak si s každou
součástkou hráli, protože je práce těšila. Stejně tak musí práce těšit i toho,
kdo hodiny restauruje. Jako u každého díla vytvářeného lidskou rukou - bylo
by to na výsledku znát. Po tom všem úsilí je pak největší odměnou restaurátora
krásný pocit ze zachráněného nádherného a cenného hodinového stroje, navráceného
svému původnímu účelu.
ÚDRŽBA HODIN
Každé mechanické hodiny - staré i nové konstrukce,
vyžadují nějakou údržbu. Ručně natahované hodiny se navíc musí - většinou
denně, někdy ale třeba jen jednou za pět dní, natahovat. Obsluha hodin bývá
placená síla, často to jsou i velmi staří lidé, kteří chodí denně sto schodů
do věže a tam zdvihají klikou těžká závaží - natahování velkých hodin vyžaduje
i velkou fyzickou sílu.
Údržba hodin znamená jejich pravidelné mazání, seřizování a drobné opravy.
Na mnoha staletých hodinách bývají stopy po velmi neodborných opravách - svépomocí
je spravovali často ti, kdo hodiny natahovali. Když se začaly hodiny zastavovat,
volili dvě řešení - pověšení další zátěže k závaží pohonu a natření celého
stroje olejem. Někdy dokonce řepkovým, který za čas zatvrdnul jako olejový
lak a všechno zalepil.
Přitížení závaží příčinu poruchy neodstraňuje, namazání zubu ozubených kol
také ne. To navíc pak způsobuje, že se na olej nalepí prach a ten pak jako
brusná pasta neustále obrušuje zuby kol. Ozubení kol se proto mazat nesmí.
Opravovat hodiny by měl tedy jen ten, kdo jim rozumí a kdo odstraní pravou
příčinu poruchy.
Často se také zapomíná, že hodiny nejsou jen hodinový stroj, ale že je třeba
také mazat a udržovat celý systém rozvodu až k ručkám ciferníků - všechny
ty hřídele a ozubená kolečka, která se nacházejí vysoko ve věži až u ciferníků.
Obecně lze říci, že novější hodinové stroje bývají na údržbu citlivější. Přesnější
mechanismus a menší vůle v ložiskách způsobují také větší nároky na čistotu
provozu. Dříve používaný hodinový olej z NDR se po čase měnil v lepidlo a
to způsobuje u těchto strojů dodnes problémy. Staré hodinové stroje s velkými
vůlemi v ložiskách i v zubech nejsou tak citlivé na padající prach ani kvalitu
maziva.
Každý hodinový stroj, i elektricky natahovaný, by měl mít určeného pracovníka,
který hodinám rozumí a jedenkrát nebo dvakrát ročně je namaže, přebytečný
vyteklý olej otře a občas namaže a zkontroluje i ostatní systémy věžních hodin
- rozvody točivého momentu k ručkám ciferníků a paličkové stroje u cimbálů
nebo zvonů i přesto, že se někdy nacházejí na velmi špatně přístupných místech.
K mazání se používá olej na hodiny č. 4, který prodávají specialisované prodejny
pro hodináře (V Praze např. v Jeseniově ulici), nebo lze použít olej strojní,
ev. automobilový převodový nebo motorový olej bez aditiv (M6A) který lze v
případě potřeby zředit olejem na jízdní kola.
HISTORIE - VÝVOJ HODIN
Věžní hodiny a hodiny vůbec prošly dlouhým a zajímavým
vývojem. Již na samém počátku vývoje lidských společenství byla potřeba lidí
orientovat se v čase a zhotovovat si k tomu nějaké pomůcky. Nejprve bylo třeba
aspoň vědět, která je vůbec roční doba - je-li už jaro nebo jak blízko je
nastávající zima. Pozorováním přírody byly proto sestaveny kalendáře. Kalendáře
Římské nebo kalendáře Mayské se dochovaly vytesány na kamenných deskách. A
nejznámější kalendář ve Stonehenge u Salisbury byl postaven z obrovských balvanů
v době bronzové - stojí již asi 3700 let.
První sluneční kalendář vznikl pravděpodobně ale již před 6 tisíci lety v
Egyptě. Jeho 12 měsíců vycházelo z periodického oběhu Měsíce kolem Země, měsíce
měli 30 dnů, týdny 10, eventuelně 5 dnů. Sedmidenní týden zavedli pak až ve
starověkém Babylóně, odkud jej převzali Židé, pak Řekové a poté i Římané.
Ti přispěli ke zpřesňování kalendáře velkou měrou a římský kalendář Juliánský,
nazývaný podle Gaia Julia Caesara, se udržel ve své zreformované podobě jako
Gregoriánský kalendář dodnes. I název kalendář pochází od Římanů - latinské
slovo calendarium znamená dlužní kniha a calendae byly první dny v měsíci,
kdy Římané odváděli procenta ze svých dluhů.
Ani náš současný kalendář není však zcela dokonalý, nevýhodou je různá délka
měsíců a různý počet pracovních dnů za čtvrtletí i pololetí. Proto se již
před sto šedesáti lety objevily neúspěšné snahy o změnu kalendáře a řada jiných
návrhů pochází i z poloviny 20. století.
Nejstarším ukazatelem času denního (informace, kolik dne již uplynulo), byly
hodiny sluneční. Vznikly přirozeným zjištěním, že se stíny předmětů během
dne posouvají. Nejjednodušší a nejstarší sluneční hodiny - gnómóny - měly
tvar sloupu. Velmi dokonalé hodiny sluneční byly stavěny i uvnitř budov. Byl
udělán otvor v kupoli chrámu, kterým na podlahu dopadal světelný paprsek.
Malý světelný bod ukazoval čas i datum. Takové hodiny byly v italské Bologni
a ve Vatikánu. Existence těchto přesných slunečních hodin ve Vatikánu pak
umožnila přesnější měření pohybu Země kolem Slunce a přispěla k zavedení přesnějšího
Gregoriánského kalendáře roku 1582.
Sluneční hodiny byly však závislé na slunečném počasí, v noci pak ukazovat
vůbec nemohly. Stavěly se proto také hodiny na mechanickém principu, které
uměly odměřovat alespoň stejné časové úseky. Byly to například vodní hodiny,
založené na principu rovnoměrného vytékání vody z nádoby (často velmi složité
mechanismy, které někdy uměly čas oznamovat i akusticky), nebo hodiny olejové
- spalovaly olej a ubývající olej výškou hladiny na stupnici ukazoval uplynulý
čas. Nejznámějšími z jednoduchých mechanických hodin jsou pak hodiny přesýpací.
Byla to ale všechno zařízení schopná odpočítávat čas jen po jistou dobu. Jejich
chod se musel příliš často - v okamžiku, kdy došly na konec - obnovovat. Hledala
se tedy praktičtější řešení a hledali jej přirozeně ti, kdo je potřebovali
nejvíce. Mniši Benediktini žili podle pravidla "Ora et labora" -
modli se a pracuj, lenost pro ně byla nepřítelem duše. Potřebovali udržovat
pevný režim dne - čas na modlitbu a čas na práci. Vyráběli si proto zvonicí
hodiny, přesněji řečeno budíky. První hodiny kolečkové s pohonem závažím postavil
okolo r. 850 Pacifikus, kněz z Verony, podle jiných pramenů to byl pozdější
papež Sylvestr II. před rokem 1000 n.l. Tady někde začala éra hodin s kolečky,
ačkoliv ozubené kolo bylo známo již dříve z některých hodin vodních a kolečkové
hodiny sestrojili také Číňané v roce 725. Možná ale bylo vynalezeno chytrými
mnichy podruhé.
První veřejné hodiny věžní se začínají stavět už ve 13. století snad v Anglii
a o něco později pak i v Itálii. Od 14. století se pak začínají stavět věžní
hodiny a orloje ve větší míře také v ostatních zemích. Takové hodiny mívaly
jedinou ručku, která se otočila 1x za 24 hodin. Nahoře bylo poledne, dole
půlnoc a tak ručka zjednodušeně kopírovala pohyb Slunce po obloze. První takové
mechanické hodiny byly proto vlastně různě složité orloje.
Orloj - to jsou hodiny, které ukazují kromě denního času také postavení slunce
a měsíce na ekliptice, fáze měsíce a jiné astronomické hodnoty. Je to vlastně
mechanicky poháněná mapa oblohy. Jeden z nejstarších orlojů uvnitř katedrály
ve Štrasburku měl výšku 18 metrů, nahoře kohouta, který v poledne kokrhal
a roztahoval křídla. Několik astronomických ciferníků ukazovalo hodiny, datum,
pohyblivé svátky, pozici slunce a měsíce. (Dnes je na tom místě orloj již
třetí v pořadí.)
Snad nejdokonalejší orloj zhotovil v této době - ve druhé pol. 14. století
v Padově Giovanni Dondi. Stavěl jej prý 16 let. Orloj byl jen asi metr vysoký
a měl sedm hlavních ciferníků. Ukazoval pohyby slunce, měsíce a také planet.
Poprvé také ukazoval nejen hodiny, ale i minuty. Karel V. jej ale okolo roku
1530 odvezl do Španělska, tam jej bohužel místní odborníci neuměli dát do
provozu a orloj nějak zanikl. Existuje dnes jen v novodobé rekonstrukci -
byl znovu postaven podle dochovaných kreseb. Jedním z nejkrásnějších orlojů
je zcela jistě pražský Staroměstský orloj, který zhotovil již v roce 1410
Mikuláš z Kadaně.
Souběžně s velkými veřejnými hodinami se stavěly i malé hodiny soukromé, interiérové,
později i přenosné. Na každých kolečkových hodinách je nejdůležitější jejich
krokový mechanismus. To je zařízení, které zpomaluje otáčení ruček na ciferníku
(poháněných přes ozubená soukolí tahem závaží nebo pera) na potřebnou rychlost.
Nejstarším takovým mechanismem je krok vřetenový, který roztáčel střídavě
sem a tam jednoduchou setrvačku, které se říkalo lihýř. (Ten měl již orloj
G. Dondiho). Od roku 1657 se začalo používat kyvadlo, které v hodinách poprvé
použil holandský astronom a matematik Christiaan Huygens - inspirován snad
podobnými pokusy Leonarda a Galileiho. Použitím kyvadla se skokově změnila
přesnost hodin, aniž by se vlastní konstrukce hodin nějak zkomplikovala. Přesnost
vzrostla z dřívější mnohaminutové denní chyby na úchylku jen několik vteřin.
Je to tím, že kyvadlo kýve naprosto pravidelně pod vlivem zemské gravitace.
Říká se, že Galileo objevil kyvadlo při pozorování rozkývané lampy v kostele
při mši.
Použití kyvadla umožnilo již spolehlivě ukazovat i minuty. To vedlo k zavedení
minutové ručky na ciferníku. (Ta se používala předtím jen vzácně, umísťovala
se výjimečně na zvláštním ciferníku) Tato minutová ručka již měla stejný střed
jako hodinová, jen byla menší a její hrot obíhal po vnitřním minutovém ciferníku
s římskými ciframi I - IIII vyznačenými čtvrthodinami. Takovéto ciferníky
můžeme ještě vidět na mnoha zámcích. Interiérové hodiny v té době mají ale
již pro nás dnes běžné poměry ruček.
Vývoj hodin se po vynálezu kyvadla soustřeďuje právě na tento krokový mechanismus,
jehož konstrukce má velký vliv na přesnost. Krokový mechanismus kyvy kyvadla
nejen odpočítává, ale zároveň kyvadlo udržuje malými popudy v neustálém kývání.
Přesné kývání kyvadla bylo nutno co nejvíce mechanicky oddělit od ostatní
mechaniky hodin, kyvy odpočítávat bez ovlivnění délky kyvu a kývání udržovat
stále naprosto stejnými popudy. Nejpřesnější věžní hodiny mají krokový mechanismus
konstruován tak, aby kyvadlo kývalo zcela volně a dostávalo stále stejné impulsy
nikoliv krokovým mechanismem, ale samostatnými nezávislými závažíčky, tedy
opět konstantními gravitačními silami. Pro větší jednoduchost provedení se
ale ujaly nejvíce krokové mechanismy Grahamovy a Amantovy, tzv. kroky klidové,
jejichž přesnost byla dostatečná a výrobní a provozní náročnost malá.
O přesnost se snažili nejen stavitelé věžních hodin, ale také stavitelé malých
hodin přenosných, protože na přesném čase bylo závislé mnoho oborů lidské
činnosti. Především mořeplavci se bez přesného času neobešli, nemohli přesně
určovat na moři svoji polohu východ - západ (zeměpisnou délku). Proto vypsala
Britská admiralita odměnu za zhotovení přesného námořního chronometru, který
byl poté úspěšně zkonstruován ve 2. polovině 18. století.Když byly konečně
hodiny vynalezeny a začaly se používat, objevil se další problém. Bylo třeba
sjednotit dělení dne a stanovit jednotný počátek počítání hodin. Byl v tom
totiž velký zmatek. Babylónské hodiny dělily den od východu po západ slunce
na 12 hodin denních a v noci na 12 hodin nočních. A protože se délka dne a
noci podle roční doby mění, měnila se i délka těchto hodin. V létě byly denní
hodiny delší a noční kratší, v zimě to bylo obráceně. Délka hodin byla stejná
jen o rovnodennosti, jinak kolísala od 44 do 75 minut. Babylónské hodiny ukazuje
dodnes i Staroměstský orloj, říká se jim také hodiny temporální.
Římané měli rovněž 24 hodin a počítali stejně 12 hodin denních a 12 hodin
nočních. Začátek dne byl o půlnoci. Den se také dělil na 3 horae po 4 hodinách
a noc 4 vigiliae po 3 hodinách.
Zavedení mechanických hodin ve 13. a 14. století si nejprve vyžádalo dělení
dne na stejně dlouhé díly. Byly zavedeny Italské hodiny - každá z dvaceti
čtyř hodin byla už konečně stejně dlouhá. Zbylo ještě stanovit, kdy bude začátek
počítání. V Itálii začínalo počítání hodin při západu slunce - začátek se
tedy pohyboval stejně jako okamžik západu slunce. Takové hodiny platily i
u nás a říkalo se jim České hodiny. (I tyto hodiny ukazuje Staroměstský orloj
- pomocí důmyslného mechanismu, který během roku pootáčí celým ciferníkem
Českých hodin tak, jak se mění hodina západu Slunce.)
V Německu měli sice 24 hodin stejné délky, ale počítali hodiny „denní"
a „noční". Tak měli podle roční doby někdy až 1 - 16 denních a 1 - 8
nočních - nebo opačně.
V Anglii byly počítány dvě skupiny po 12 hodinách, ale den začínal v poledne.
Vývoj si nakonec postupně vyžádal sjednocení způsobu měření času - tak jak
jej používáme dnes, aby nevznikaly komplikace a omyly.
Petr Skála
akad. sochař, restaurátor věžních hodin
www.veznihodiny.cz
horologium@centrum.cz
Měsíčník
NOVÝ VENKOV
ročník 2001, čísla 11 a 12
přepis textu